Dua Perkara yang Perlu Kamu Ubah guna Mencapai Kesuksesan

Kesuksesan dapat diraih jika kita, pertama kita benar-benar niat meraih itu, punya tujuan yang jelan dan tahu langkah langkah yang perlu kita lakukan.

Kesuksesan merupakan suatu kemampuan untuk menjalani hidup sesuai dengan kemampuan kita, melakukan apa yang paling dinikmati, dikelilingi oleh orang-orang yang anda senangi dan hormati. Itu adalah makna kesuksesan berdasarkan saringan informasi yang kami peroleh.

Dibalik itu banyak yang memaknai kesuksesan tersendiri dengan pengalaman hidup masing-masing. Supaya bisa mencapai kesuksesan paling tidak kita perlu ketahui sebuah perkara yang bakalan menjadi faktor mencapai kesuksesan. Dua perkara itu akan kami sampaikan, mari kita simak berikut ini.
mencapai kesuksesan

1. Mengubah diri menjadi orang yang bersikap baik sepenuhnya.


Kita tak akan dapat mengecapi kesuksesan jika kita kekal dengan sikap sekarang ini. Kita kena ubah kepada sikap yang lebih baik supaya kita dapat mencapai tahap pencapaian yang lebih baik lantas membuat kita muncul lebih cemerlang dari orang-orang di sekeliling kita. Sikap yang baik, mendorong kita mengambil tindakan yang baik, hasilnya kita beroleh pencapaian yang baik-baik.

Mulai hari ini, ubah diri kita. Perbaiki sikap, cara bercakap, cara bergaul, cara kita memandang orang lain dan ubah persepi kita terhadap kehidupan. Hidup ini tidak kejam sebenarnya, tapi kita yang kejam pada diri sendiri sebab kita tak mengubah perangai kita dan tindakan kita menjadi perangai baik dan tindakan yang baik untuk kita mendapat hasil yang baik.

Sama-samalah kita ingat mengingati. Ubah diri menjadi seseorang yang baik, supaya kita dapat mencapai kejayaan, seperti yang kita idamkan. Baik kepada orang lain, baik kepada diri sendiri.

2. Berbakti kepada orang lain.


Sebuah perniagaan, sama ada yang menjual barang ataupun yang menawarkan perkhidmatan, jika dikaji sebenarnya merupakan bakti kepada masyarakat. Untuk sesebuah perniagaan itu muncul jadi perniagaan berjaya, kena terlebih dahulu menaburkan bakti, memberi produk berkualiti serta perkhidmatan yang memuaskan hati.

Selepas itu barulah ramai orang akan membeli produk yang ditawarkannya, menggunakan perkhidmatan yang diberikan olehnya. Sama juga dengan diri kita. Untuk kita berjaya dalam pelajaran, kekeluargaan, perniagaan dan keuangan, kita kena berbakti dulu kepada orang lain. Dalam proses berusaha mencapai kejayaan, kita tak akan dapat menolak dari tidak melibatkan orang lain dalam hidup kita.

Kita memerlukan orang lain untuk kita menimba ilmu daripada mereka kemudian kita akan perlukan seseorang yang lain untuk kita curahkan ilmu yang kita ada supaya kita dapat menimba lebih banyak ilmu, dua kali ganda banyaknya dari jumlah sebelum tu.

Baca juga : 10+ Kata Motivasi Kerja

Tadi kita kena ubah diri menjadi diri kita yang baru, dengan sikap baru, mindset baru, akhlak baru yang lebih baik. Sekarang, kita kena menabur bakti dengan bersikap baik. Apa yang kita berikan pada orang lain, kita akan dapat balik satu hari nanti dengan jumlah ‘double‘ atau berlipat gada.

Akhir kata

Dengan demikian setidaknya kita telah tahu dua perkara yang perlu kita ubah guna encapai kesuksesan yang sebenarnya, kesuksesan yang nyata, dan semoga menjadikan ini sebagai jalan menuju kesuksesan dunia akhirat.

Add Comments


EmoticonEmoticon